Doei Australië, hallo Nieuw Zeeland!

2 november 2017 - Melbourne, Australië

Na 2 campervans, 12.000 kilometer, 4 staten, 1 territory, 4 hostels, 1 cabin en vele nachten in Bert zit onze geweldige roadtrip door Australië erop! Over een paar uur vertrekt ons vliegtuig naar Nieuw Zeeland en staat er een nieuw avontuur te wachten.

Australië heeft ons voornamelijk verbaasd. Van de witte zandstranden met helderblauw water, regenwouden, enorme gebergtes, woestijn, kliffen, duizend verschillende landschappen en wildlife, groene Teletubbie heuvels en het great barrier reef. Dit land heeft van alles te bieden. Waar we ons overigens het meest over verbaasd hebben is het weer. Waar het noorden een subtropisch klimaat heeft, lijkt het zuiden nog wel het meest op Nederland, maar dan met veel warmere zomers  (46 graden is best heftig) en iets minder koude winters. We hebben hier zo’n beetje elk weertype meegemaakt, van heftige onweersbuien tot aan dik vet verbranden in de zon. (zij lachen zich hier rot als we vertellen dat we in Nederland een hittegolf hebben na een aantal dagen boven de 25°) Van de ene dag 34 graden tot de volgende dag 14 graden en 's nachts een luttele 8 graden. En dat is koud, voor een koukleum als Loes dan.

De Australiër zelf is heel een ander verhaal. Het zijn de meest gastvrije en vriendelijke mensen die je je kan voorstellen. Iedereen is oprecht geïnteresseerd in wie je bent, waar je vandaan komt en geeft je graag tips waar je zeker nog heen moet. Helaas zit er aan sommige Australiërs ook een andere kant. Zo gastvrij als ze zijn naar iedereen die waar ter wereld vandaan komt, zo bevooroordeeld zijn ze tegenover de aboriginals. Jammer genoeg hebben ze hier vaak geen goed woord voor over, omdat ze niet genoeg voorlichting krijgen en doodgewoon niet beter weten over de oorspronkelijk inwoners van dit land. Gelukkig hebben wij genoeg Australiërs ontmoet die hier heel anders over denken en ons met open armen hebben ontvangen.

Om te beginnen met Francis, Janis en Ellen. Na Uluru, de Olgas en een klein uitstapje naar de World Solar Challenge in Adelaide (waar de Nederlands uiteraard in beide categorieën gewonnen hebben!) zijn we op bezoek gegaan bij Ellen. Zij is een oud schoolvriendinnetje van Loes en heeft hier al een jaar gewoond en gewerkt. Op uitnodiging hebben we haar en haar ‘moms from down under’ een paar dagen opgezocht. Wat een lieve mensen! Een aantal dagen hebben we met onze campervan in hun tuin mogen staan, gebruik mogen maken van hun huis, kennis van de wereld en hun dagelijks leven, inclusief ochtend zwemritueel in de zee. KOUD! Ellen heeft ons de mooiste plekjes laten zien rondom om Middleton, waar zij momenteel verblijft, en ons op weg geholpen met onze route in Nieuw Zeeland. We zijn haar en haar moms from down under meer dan dankbaar voor de ervaring!

Na ons bezoekje aan Ellen was het tijd voor een bezoek aan Amy. Amy is een echte Australiër in hart en nieren en pas een paar uur nadat we elkaar hadden ontmoet op een camping in Adelaide nodigde zij ons uit voor een echte aussie barbecue bij haar thuis. Zo gezegd, zo gedaan. Al eindigde dit in geen aussie barbecue vanwege het weer maar wel een paar fantastische dagen. Zoals we al eerder zeiden, ‘everyone needs an Amy in their lives’. We hebben een vriendin erbij. Amy heeft ons alles verteld en laten zien over haar leven en haar werk op de melkveehouderij waar ze hele lange dagen maakt (10 dagen op, 4 dagen af en dat voor ongeveer 10 uur per dag) Heldin! Ook heeft zij ons kennis laten maken met een avondje uit in ‘the pub’. Een hele ervaring als je 7 weken geen druppel alcohol meer hebt gedronken, ietwat moe bent van het vele reizen, en de karaoke set uit de kast wordt getrokken. Wat een avond, maar wel een van de beste in Australië! (just to give you an impression ;) check de video) Amy, we owe you big time!

Ons bezoek aan Amy maakte ook dat het einde in zicht kwam. Er restte ons nog een bezoek aan de Great Ocean road, een familie lid van Loes en Melbourne, onze laatste stop. Over de Great Ocean road hoeven we niet veel te zeggen, want de foto's zeggen genoeg, behalve dat het een van de mooiste ritten is die we gemaakt hebben. Niet voor niets een van de highlights van Australië en als je die Chinezen bij de 'twelve apostles' weg denkt is deze plek een van de mooiste plekjes van dit land.

En dan zit het er echt op! Na een paar dagen geen drol uitgevoerd te hebben en ons te goed hebben gedaan aan de hotsprings van Australië is het tijd om Bert terug naar huis te brengen. En dat voelt raar. Bert voelde als thuis en de afgelopen 2 maanden zijn omgevlogen. We hadden nog weken kunnen blijven maar het is tijd voor de nummer 1 van onze lijst, misschien wel hetgeen waar we het meeste naar uit hebben gekeken, een kleine droom die in vervulling gaat.

Nieuw Zeeland, we komen eraan!!

Dikke doei!

Hessel & Loes

1. Erna:
    Heerlijk . Op naar het 2e deel . Veel fun en genieten . Xx
  2. Sandra:
    2 november 2017
    Wat een avonturen! En genoeg mooie foto’s!😍.
    Jullie kunnen nu al terug kijken op een prachtige reis! Heel veel plezier in Nieuw Zeeland!
  3. Geeke:
    Yeah! Karaoke!!