Het Zuider eiland

2 december 2017 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

De sint zat eens te denken,
wat hij ons zou schenken
een keer in december in de zon,
is wat hij toen verzon.

Allereerst bedankt voor al jullie reacties de afgelopen maanden! We lezen ze allemaal met veel plezier en het is erg leuk om te zien dat jullie met ons meeleven en misschien ook wel een beetje meereizen.

Precies twee weken geleden zijn we aangekomen op het Zuider eiland. Onze eerste stop: het Abel Tasman national park. Alhoewel, dat was de bedoeling. Helderblauwe watervallen, gespleten rotsen in de vorm van een appel en wonderschone natuur als we de lonely planet mogen geloven; wij hebben het allemaal niet gezien. Laten we vooropstellen dat we niet de meest georganiseerde reizigers zijn ter wereld en dat we vaak zomaar ergens naartoe rijden zonder ons er echt in te verdiepen. Dit keer bleek dat wederom weer een feit. Want Hepie en Hepie hadden netjes het adres van het Abel Tasman national park ingevoerd op de tomtom en eenmaal aangekomen was daar niet meer dan een stukje van de kust en een blauwe zee. Erg mooi, maar niet wat we in gedachten hadden. Na een klein stukje gelopen te hebben met continue hetzelfde uitzicht hebben we het opgegeven en zijn we onze weg vervolgd richting de Fox en Franz Josef Gletsjers. Al snel kwamen erachter dat we volledig mis zaten. Op het Noorder eiland hebben we een paar weken hiervoor een Belgisch stel ontmoet. Zij zijn net iets sneller dan ons dus we zien regelmatig wat foto’s van hun voorbij komen op hun reisblog. En wat blijkt: wij hebben totaal het verkeerde adres ingevoerd en stonden aan de andere kant van het national park waar alle wandelingen eindigen en niet heel veel te zien of te beleven is. Dan kun je je zelf wel even voor je kop slaan wanneer je al honderden kilometers verder bent.

Inmiddels hadden we ons al verheugd op de gletsjers en terug gaan was geen optie meer. Daar was het de bedoeling dat we een heli-hike zouden maken, die we hebbben gehad van onze lieve vrienden en familie. Precies je leest het al; zouden. Het Nieuw Zeelandse weer is onvoorspelbaar en heeft letterlijk 4 seizoenen in een dag. Geloof ons, na het weer in Nieuw Zeeland zeur je nooit meer over het weer in Nederland. 3 dagen hebben we gewacht tot we de heli-hike konden maken, een helikopter vlucht en een hike op de gletsjers in een, maar het mocht niet baten. Helaas waren er elke keer teveel wolken waardoor we na 3 dagen hebben besloten verder te gaan met onze trip en hebben we het moeten laten bij alleen de gletsjer vallei wandeling, die overigens ook erg indrukwekkend is. Gelukkig voor ons kunnen we nog een poging wagen bij Mount Cook en de Tasman Glacier, duimen dus!

Na ons gletsjer avontuur of eigenlijk geen gletsjer avontuur hebben we een paar dagen helemaal niks gedaan bij Lake Wanaka, een groot helder meer omringd met bergen en besneeuwde toppen. Aan het meer liggen, een klein kayak tochtje en snorkelen. Het beviel ons prima. En hoe lekker warm het hier ook is, de meren zijn ijskoud. Hessel heeft er dan ook een sport van gemaakt om in ieder geval bij elk meer even te stoppen om te voelen hoe koud het is. En we kunnen jullie vertellen, dat zijn er veel!

Na onze mini vakantie was het tijd voor Queenstown. Een relatief grote stad op het Zuider eiland waar veel toeristen, backpackers, reizigers zich stationeren voor een paar dagen en zich onderdompelen in de meest avontuurlijke dingen waaronder bungeejumpen, jetboaten over de blauwe rivieren, de Nevis swing (Google dat maar even) en skydiven. In eerste instantie wilde Loes de Nevis swing uitproberen maar doordat er vorig jaar een filmpje viral is gegaan van deze attractie is het binnen no time volgeboekt. Dan blijft er maar een ding over: Skydiven! In een van de mooiste landen op aarde met zulke uitzichten moet dat te gek zijn en dat was het. In eerste instantie zou Hessel niet mee gaan maar door een beetje druk van de lieve mevrouw achter de balie en onder het motto “once in a lifetime experience” heeft hij het toch aangedurfd en zeker geen spijt gehad (als je misselijkheid erna even weg denkt dan) Wat een ervaring. Op 12,000 ft wordt je uit een vliegtuigje gegooid, want echt springen doe je niet, en na een vrije val van 45 seconden mag je nog dik 10 minuten genieten van wat er zich onder je afspeelt. Bergen met besneeuwde toppen, een blauw meer, groene heuvels, enorme bossen en totaal geen geluid van auto’s, mensen en vliegtuigen. Eenmaal terug op de grond zit je nog zeker een paar uur in een adrenaline rush en voordat we die avond in slaap vielen heeft het nog zeker een paar uur geduurd.

Daarna zijn we verder gereisd naar het beroemde Milford Sound in het Fiordland national park waar Hessel heeft gedoken en Loes de beroemde boottocht heeft gemaakt en waar we eindelijk de pinguïns en zeehondjes in het wild hebben gespot. Zo mooi als Milford Sound van boven is, zo mooi is het ook onder water. Door de bijzondere omstandigheden kun je hier dingen zien die je normaal alleen in de diepzee tegen komt. Dit alles plus nog een vluchtige ontmoeting met een zeehondje die vrolijk met ons mee zwom maakte dat dit de bijzonderste duik was die Hessel tot nu toe heeft gemaakt. Minder mooi was dat we erachter kwamen dat een van onze portemonnees kwijt of gestolen is. Het is maar geld en het zijn maar pasjes, maar toch. Je hebt er even flink de balen in. Gelukkig kunnen we er inmiddels weer om lachen want als er iets is wat we hier over onszelf geleerd hebben is dat we meester zijn in spullen kwijt raken. De teller staat inmiddels op 3 handdoeken, een stoffer en blik, een paar slippers, een campingtafel, een X aantal flessen zeep en shampoo, een waterfles, een sok en nu dus ook een portemonnee. Ach we denken maar zo, het maakt het rijtje mooi af.

Het klinkt allemaal verder allemaal heel cheesy, dat weten we. Maar Nieuw Zeeland is gewoon een mooi land. Wij zijn verliefd! Al kunnen we niet zeggen wat we nu mooier of indrukwekkender vinden. Het Noorder eiland is heel groen en heeft een heuvelachtig landschap. Het Zuider eiland heeft vooral veel bergen, voelt rauwer aan, heeft mooiere meren en watervallen maar is totaal niet te vergelijken met het Noorden wat veel ‘vriendelijker’ aanvoelt. Er is alleen een ding wat bijna iedereen vergeet te vertellen over dit land en dat zijn de zandvliegen! Deze irritatie, kleine, slome zwarte vliegjes prikken je lek waar je bij staat en laten je een week lang nog voelen dat ze je geprikt hebben. En dat hebben we geweten. We zullen jullie de details besparen, maar er is wat afgevloekt.

Met ons bezoek aan Milford Sound maakt ook dat we nog maar 2,5 week kunnen genieten van dit land. Over precies twee weken gaan we onze nog steeds naamloze spaceship inleveren, al heeft Hessel haar inmiddels omgedoopt tot “Dirty Jane” vanwege het vele stof hier, en vliegen we op 19 december naar huis.

Maar er zijn nog een paar dingen die we graag willen doen. Een rit naar de oostkust, de heli-hike bij Mount Cook en de Tasman Gletsjer, zwemmen met dolfijnen in het wild (poging 2.0), een bezoek aan de Hanmer Springs en een paar dagen helemaal niks voordat we ons in het feest gedruis en de kou storten. Zet iemand onze kerstboom alvast op?

Wij gaan nog even keihard genieten!

Tot de volgende en helaas voor ons dan echt de laatste 😞

Hessel & Loes!

PS. Het is niet helemaal goed gegaan met het uploaden van de foto's maar als je even goed zoekt zie je ze allemaal terug in het mapje 'zuider eiland' onder 'foto's' 🤗

1. Olaf:
    2 december 2017
    Wat beleven jullie een hoop gave dingen zeg daar.
    En wat een supermooie foto’s!

Veel plezier nog de laatste weken.
    Hopelijk kunnen jullie je to-do lijstje zoveel mogelijk wegstrepen.

Tot snel!
  2. Eline:
    3 december 2017
    Wauw!! Wat enorm gaaf! Zowel de blog als de foto’s. Nieuw zeeland begint iets te worden waar ik ook heel graag naartoe zou willen😃 geniet van de laatste weken! En we gaan er een pracht feestje van maken de 23e! 🌲
  3. Ria en familie:
    3 december 2017
    Wat maken jullie veel mee hier kan je nog jaren op terug kijken dit is alles de mooiste tijd van je leven
    Maar we kijken wel uit dat jullie weer thuis zijn Fantastics avontuur.
  4. Malou:
    3 december 2017
    Wat is de tijd dan snel gegaan hè! Dat worden nog twee drukke weken zo te horen haha, veel plezier nog eventjes
    Xx
  5. Dave:
    3 december 2017
    Echt de reis van jullie leven, dat kan niet anders als ik het elke keer zo lees. Bijna onwerkelijk hoe mooi Nieuw Zeeland is. Nog 2,5 week vol genieten!!!!
  6. Britt:
    4 december 2017
    Fantastisch weer! Ik ben niet zo van de reacties maar geniet toch iedere keer weer van jullie verhalen. Ontzettend gaaf, ik kom met jullie mee verhuizen daarheen!
  7. Geeke:
    5 december 2017
    Dat blauwe water!!😍
  8. Annemarie:
    8 december 2017
    Wat een gave belevenissen.....heel veel herinneringen om op terug te kijken. Geniet nog van de laatste weken 💋
  9. Paula:
    13 december 2017
    Wow!! Geweldige ervaringen weer en een heerlijk verhaal.
    Geniet van de allerlaatste dagen! Enne.. als je elkaar en de mooie herinneringen maar niet kwijt raakt ;). De rest is vervangbaar.