50 shades of green

17 november 2017 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Nieuw Zeeland. Waar te beginnen? De titel zegt het al, nog nooit hebben we zoveel kleuren groen gezien in de vrije natuur. Na 2 maanden Australië was dit wel even wennen, überhaupt was het even wennen met een tijdsverschil van 12 uur. Daarnaast is alles hier veel dichterbij elkaar dus stonden we behoorlijk te kijken toen we maar hooguit een uurtje hoefden te rijden naar een van onze volgende bestemmingen. Nog veel vreemder, het is hier bijna zomer wat inhoudt dat we temperaturen hebben van rond de 20 graden maar dat alle winkels wel vergeven zijn van de kerstbomen, kerstversieringen en ga zo maar door. We hebben het zelfs gepresteerd om chocolade pepernoten te scoren, maar op de een of andere manier is het toch minder aantrekkelijk als de zon flink schijnt en je hier nul mee krijgt van de Sinterklaas tijd. (Neemt overigens niet weg dat deze chocolade vriendjes gewoon op gaan!)

Nieuw Zeeland is een van de mooiste landen die we gezien hebben, misschien wel het mooiste land en dan hebben wij alleen nog maar het Noorder eiland gezien. Het woord ‘emigreren’ krijgt ineens een hele andere betekenis. Na elke bocht die je neemt is er weer een nieuw nog mooier en nog groener uitzicht. Voor ‘the lord of the rings’ en ‘the hobbit’ liefhebber; the Shire is hier overal! Voor degene die de films niet hebben gezien, ze hebben hier vooral heel veel groene Teletubbie bergen in alle soorten en maten.

Ongeveer 2 weken geleden zijn we gestart met het verkennen van het Noorder eiland. Vanuit Auckland zijn we naar boven gereden naar the bay of Islands, waar we voor de tweede keer apart van elkaar iets anders zijn gaan doen. Hessel heeft daar zijn eerste wrakduik gemaakt en Loes zou gaan zwemmen met dolfijnen in het wild, wat op het laatste moment helaas niet door is gegaan vanwege de baby dolfijnen. Samen reizen is fantastisch, maar ook intens. En het is ook wel lekker om ‘s avonds weer eens te kunnen vragen: “Hoe was het vandaag?” Zonder het antwoord te weten.

Het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland hebben we overgeslagen en zijn direct doorgegaan naar het zuidelijke deel van het noorder eiland. Iets waar we enorm naar uit hebben gekeken want hier ligt de Tongariro Alpine crossing. Los van alle andere dingen die we op het Noorder eiland gezien en gedaan hebben is dit toch wel letterlijk en figuurlijk een van de hoogtepunten van onze reis. Maanden geleden hebben we besloten dat wat er ook zou gebeuren, wij moeten en gaan de Tongariro crossing lopen. In het leven moet je soms een uitdaging aangaan en dit is er een van. 19.4 kilometer klimmen en dalen tussen Mount Tongariro en Mount Ngauruhoe, een nog steeds actieve vulkaan en beter bekend als Mount Doom uit the lord of the rings. Op een hoogte van 1100 meter start de tocht waar 6 tot 8 uur voor wordt gerekend. Na een paar uur klimmen (en continue kleding uit en aan doen, want de ene keer heb je het bloedheet de andere keer sta je te vriezen van de kou) sta je boven op de top van 1886 meter hoogte waar je een bizar mooi uitzicht hebt op de Emerald lakes. En zoals je ook wel op de foto kunt zien, dan ben je blij, heel blij en stiekem ook wel een beetje trots! En dan moet de echte uitdaging nog komen. Het langste stuk van de tocht moet je vooral dalen en dat ga je voelen. Met snoeiharde muziek in onze oren zijn we aan de afdaling begonnen en na 7 uur lopen stonden we weer beneden met pijn in onze knieën van het dalen maar met een groot voldaan gevoel. Want holy shit, we hebben het gewoon geflikt!

De afgelopen dagen hebben we er vooral bij gelopen alsof.. nou ja goed, laten we het erop houden dat we het aardig in onze benen hebben gevoeld. Morgen is het tijd voor onze overtocht naar het Zuider Eiland, wat nog mooier en indrukwekkender schijnt te zijn dan het Noorder eiland. We zijn benieuwd.

Maar voordat we hieraan beginnen gaan we eerst nog genieten van onze super de luxe hotelkamer die we voor vannacht hebben geboekt. Lees: een doodgewone normale hotelkamer, niets meer en niets minder dan dat. Maar als je wc niet verder verwijdert is dan een paar stappen van je bed, dan ben je een dolgelukkig mens en voelt je hotelkamer als super de luxe.

Truste!

O ja en dan nog iets. We rijden nog steeds rond in een huurhuis op wielen zonder naam. Suggesties zijn nog steeds meer dan welkom!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annemarie:
    17 november 2017
    Wat ziet dat er ook weer mooi uit....heel gaaf en nog maar 2 weken in Nieuw-Zeeland en al weer heel veel gezien en beleefd.
  2. Malou:
    17 november 2017
    Leuk verhaal weer :D En wat een super mooie foto's! Ben benieuwd of het Zuider eiland idd mooier is. Pas twee weken maar voelt al langer hè, ben er inmiddels ook wel achter wat je allemaal mee kunt maken in twee weken haha. Heel veel plezier nog en geniet er van.

P.s. auto suggestie: Green Wheels ;)
  3. Olaf:
    17 november 2017
    Ziet er allemaal supergaaf uit!
    En wat zien jullie er goed uit.
  4. Eline:
    17 november 2017
    Wauw! Ziet er echt super gaaf uit! En loes wat ben je bruin! Wederom een leuke blog! Veel plezier nog in Nieuw Zeeland. X
  5. Ria en familie:
    17 november 2017
    wat goed van jullie deze lange tocht zul je niet meer vergeten
  6. Femke Russchenberg:
    18 november 2017
    Super gaaf! Het is er prachtig!!
  7. Dave:
    18 november 2017
    Ongelofelijk wat mooi zeg. Ik snap de titel van dit verslag wel nu ik al die foto's heb gezien :). Ontzettend knap dat jullie die crossing hebben gedaan. Veel plezier weer de komende tijd! Ideetje voor de autonaam: Ernie :P.
  8. Laura:
    18 november 2017
    Echt een prachtig landschap!!
  9. Erna:
    19 november 2017
    Wat genieten jullie toch . Super. !!!!
  10. Andrea:
    19 november 2017
    Wowie weer! En bedankt voor de Teletubbie-taal 😊 ziet er weer prachtig uit! De tijd gaat nu wel al hard, maar daar zijn jullie natuurlijk helemaal niet bezig, nog genoeg afleiding. Geniet van de laatste maand!
  11. Jo:
    24 november 2017
    Unglaublichhhh 😍 Jezus wat mooi!
  12. Paula:
    24 november 2017
    Gaaf!! Wat een uitzicht. Had ik al gezegd dat het er heel gaaf uitziet ;).
    Wat een bikkels dat jullie die tocht hebben gedaan. Maar volgens mij was het de spierpijn dubbel en dwars waard!